torsdag 11 april 2013

uttrycker min irritation från igår och idag

 Hej.

Gårdagens irritation:

Igår skulle jag ta ut denhär bamsen. Eller ja, jag ville ha choklad från centrum så hon fick följa med. Satte på mig en fleece och en huppare och en väst. Mössa och halv-fingervantar. Traskade iväg efter hunden. Precis då vi skulle iväg kom husse hem. Hunden blev skitglad. Hon drog tillbaka mot gården men nej nu orkade jag inte vänta, orkade inte gå över vägen, upp för backen och in igen för att hunden ska få säga hej åt husse. Jag ville ha min choklad. Husse ser hon ju senare tänkte jag. 

Nä.
Hunden VÄGRADE gå. Absolut total-vägrade. Spjärnade emot med alla sina 60någo kilon och ryckte med huvudet så jag flög mot hennes håll. Blev irriterad. Lockade snällt på henne. Talade vänligt. Märkte hur hennes svans började vifta, sakta. Fortsatte locka. Svansen viftade. Drog lite försiktigt i kopplet. Då satte hon sig ner på sin röv. Duns.
Kände hur jag började bli arg. Drog o slet i kopplet och stod med alla mina krafter och lutade neråt backen. Hon satt som gjuten i asfalten. 
Vet inte hur jag till sist lyckades få henne att gå. Det gick bra, några meter. Så tvärstannade hon igen och knyckte med huvudet. Jag försökte locka snällt igen men sket sedan i den tekniken. Hon är svårflirtad. Drog i stället. Hund mot människa. Det var otroligt jämnt. Hon e stark den tösen. Som tur har jag gått några gånger på gym ändå. Jag mer eller mindre drog henne hela vägen ner mot centrum. Hon stannade flera gånger och jag kände hur kopplet började skava mot händerna. En gång stannade hon igen och vägrade gå. Jag var fast besluten att få ner henne till centrum, jag SKULLE ha min choklad. Men hon väääääägrade ta ett steg till. Jag drog och slet, och hon ryckte på huvudet. Så plötsligt kände jag hur det blev väldigt lätt och jag blev först nöjd att jag fått henne att gå men sedan vände jag mig om och såg att det inte var någon hund fast i kopplet mer. Bara ett tomt koppel i min hand.
Hon stod en bit bak och väntade på min reaktion. När jag lyfte blicken mot henne började hennes svans sakta att vifta. Hon var alltså jävligt road. Och så äckligt nöjd över att hon lyckats ta sig loss. 
Jag var förbannad. 
Satte kopplet på henne med ett svep, tog tag i kopplet sådär 7cm från hennes hals. Tog sats, och gick.
Hon protesterade såklart men jag var så arg så jag tvingade henne att gå precis fast i mina ben och gå RASKT. Hon flåsade och flämtade men jag var unstoppable. Powerwalkade hela den resterande vägen ner mot byn och då vi var framme vid min band jag fast henne vid butiken och sade åt henne att vänta. Hon sjönk ner i en hög och flåsade som en tok. 



Jag gick in i butiken, alldeles svettig. Gick för att leta fram min choklad. Den brukar aldrig vara slut, det brukar alltid finnas gott om den, eftersom jag är typ den enda som äter av den. Så den är aldrig slut. Igår var den det.
Andades några gånger djupt och köpte sedan istället skamlöst mycket godis. Sen gick vi hem.
Jag var helt slut. Hon var helt slut. Jag svettades och klädde av mig fleecen och västen och rev av mössan. Hon flåsade och hängde med tungan.
Sen kom vi hem och hon fick hälsa på husse. 


Idag har jag varit och shoppat. Helt galet.


Hittade alldeles för mycket. Men förvånansvärt mycket av det var sådant jag verkligen skulle ha.
Som dehär t.ex.


Men nåja.

Dagens irritation:

Före jag stack hemifrån såg jag att solen sken och tänkte att det skulle vara lika varmt som igår. Skippade rocken. Tog en t shirt och en "läder"rock. Det räcker, tänkte jag. Skall ju ändå vara inomhus och trängas bland miljontals andra people. 
Tyckte faktiskt jag var ganska smart.
Då jag steg ut kom det något vitt från himlen. Sade åt mig själv att de var maskrosfrön. 
Frös faktiskt inte, hade skönt, bra temperatur. Såklart var det lite chilly då det blåste men inget farligt.
Tyckte jag. 
Sen är det en HELT annan sak vad andra typer tycker.

Alltså förfan.
Jag hade shoppat klart och var på väg hem, stod och väntade på bussen då en äldre dam kom och ställde sig bredvid mig. Så vände hon på huvudet och tog en grundlig titt på mig. Ni vet sådär från topp till tå. När man liksom synar en person, går igenom every inch och liksom dömer varje tråd jag har på kroppen. Man kunde se på henne att hon gav ett vitsord för mig i sitt huvud. Och då står denhär damen alltså en halv meter ifrån henne, om hon verkligen trodde att jag inte skulle märka hennes spaning har hon inte alla skruvar på plats.

Först brydde jag mig inte särskilt. Sen stod det en tjej på typ 15 år nära mig som gjorde samma sak. Glodde sådär från huvudet ner till mina tår. Och jag var en SEKUND ifrån att skrika "WHAT?!?!?! WHAT ARE U LOOKIN AT?!?!"

I swear, jag hade INGA tandkrämsfläckar i fejset, ingen mat runt munnen, ingen mascara vid tinningarna, ingen spenat mellan tänderna, ingen tomatsås på kläderna, inget fågelbajs på axeln, inget torkat tuggummi på läpparna, inga hundhår på byxorna eller ens skit på mina skor!!! Jag var helt fläckfri! Men the fact att jag lämnat rocken hemma gav folk rättigheten att stirra på mig som om jag vore ett objekt. 

Visst, om någon hade vandrat omkring i tshirt en vacker vinterdag då snön värkte ner hade jag kastat en extra blick. Men inte stirrat sådär uppifrån ner. 
Dessutom är det ju vår nu, så man kan skippa rocken.

Sedan kom bussen äntligen och jag steg in och betalade med kort. Hörde hur kusken sa nåt och jag drog irriterat ur ena hörluren ur örat och sa "Mitä"
"delar de ut gratis varor på stocka?" sa han utan en min och menade mina tre gula påsar. 
Jag svarade surt att nej det gör dom inte och så gick jag och satte mig. 
Hade fattat skämtet om han hade smilat medan han sa det, och sagt det med en skämtsam ton, men denhär sura frågan lät mest som en pik. 

Och tre gula kassar är ju inte Såååå mycket? De ger dig en påse varje gång du köper nåt nytt, så mina tre påsar betyder att jag betalat 3 ggr. Behöver ju inte betyda att jag gjort av med hela månadslönen.

När jag klev av vinkade jag åt kusken. Bara för att.
Vill inte vara en sur spoiled brat. 
Bara sur.
Det får man faktiskt lov att vara.

Nu ska jag fortsätta pyssla med mina shorts. Snart kan jag gå runt i dem medan det snöar och visa fingret åt alla som lyfter på ögonbrynen.



Borde kanske göra en t shirt med trycket: "why do I wear shorts? because fuck you, that's why"

Då slipper jag dessutom förklara, de kan bara läsa på min tshirt. Och jag får lyssna på min musik ifred.



Adjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar